Google wie kto jest najszczęśliwszym człowiekiem świata

Jeśli "wyguglacie" pytanie : "Kto jest najszczęśliwszym człowiekiem w świecie?", wyświetli wam się tylko jedno nazwisko – Matje Rikar, pisze "Indipendent". Matje Rikar (69) - tybetański mnich buddyjski, pisarz i fotograf, pochodzi z Francji i nazywają go "najszczęśliwszym człowiekiem na świecie".

Rikar brał udział w 12-letnim badaniu związanym z medytacją i współczuciem, prowadzonym przez Richarda Davidsona, neurologa z Uniwersytetu Wisconsin.

Davidson umieścił na głowie Rikara 256 czujników i podczas badania okazało się, że w czasie medytacji związanej ze współczuciem, mózg mnicha był niezwykle jasny.

- Skanowanie wykazało, że mózg Rikara generował fale gamma związane ze świadomością, uwagą, uczeniem się i zapamiętywaniem - nigdy dotąd nie odnotowano tego w literaturze neurologicznej. Skany wykazały również wzrost aktywności lewej kory przedczołowej mózgu w porównaniu z prawą, co wzmogło u badanego doznanie szczęścia i zmniejszyło skłonność do odczuć negatywnych, wyjaśnił Davidson. Rikar, który czasami medytuje całymi dniami przyznaje, że generalnie jest szczęśliwym człowiekiem i uważa, że tytuł "najszczęśliwszego człowieka" jest przesadą.

Pytany, jednak udzielił zainteresowanym kilku rad jak być szczęśliwym. Po pierwsze, musimy przestać myśleć tylko o sobie. Skupianie się cały czas na sobie i na tym, jak poprawić swoje sprawy jest męczące, stresujące i prowadzi do niezadowolenia.

- Jeśli chcecie być szczęśliwi, musicie być łagodni i wtedy zarówno wy sami, jaki i wasze otoczenie poczujecie się lepiej, mówi Rikar. – Jeśli wasz umysł jest pełen współczucia, będziecie w lepszym stanie psychicznym. Wasze ciało będzie zdrowsze, a ludzie będą patrzeć na to, jak na coś dobrego.

Rikar uważa, że każdy człowiek ma zdolność posiadania "szczęśliwego umysłu", bo potencjał dobra leży w każdej ludzkiej jednostce. Ludzie, którzy chcą być szczęśliwi, muszą trenować swój umysł. Dla Rikara ulubionym punktem takiego treningu jest medytacja.

- Zacznijcie tak, żebyście mieli szczęśliwe myśli, 10-15 minut każdego dnia, radzi.

- Zazwyczaj doświadczenie uczucia szczęścia i miłości mija, gdy wydarzy się coś jeszcze innego, a wy kierujecie na to swoje myśli.

- Skupcie się na tym, by nic nie zakłócało pracy waszego umysłu i zatrzymajcie przez jakiś czas uwagę na pozytywnych emocjach. Jeśli ćwiczycie codziennie, mniej więcej dwa tygodnie później doświadczycie pozytywnych psychicznych efektów, mówi Rikar.

Praktykując przez jakieś 50 lat, jak Matje Rikar, wejdziecie do klubu najszczęśliwszych ludzi – na poparcie tego, Davidson zauważa, że już 20 minut medytacji dziennie sprawia, że ludzie czują się szczęśliwsi.

Autor: 
M. Milikšić/Tłum. Emilia Liberda
Źródło: 

The Indeendent

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.