Stworzony algorytm „uciszający” mowę nienawiści

Reklama

pt., 05/28/2021 - 21:43 -- MagdalenaL

Każda osoba, chociaż raz w życiu doświadczyła lub została świadkiem użycia mowy nienawiści. W dzisiejszych czasach najczęściej występuje ona w sieciach społecznościowych, różnych forach, czyli w przestrzeni online. Badacze z Uniwersytetu Warszawskiego znaleźli sposób na zmniejszenie się jej ilości przez specjalne podejście do hejterów. 

Mowa nienawiści według Wielkiego słownika języka polskiego to ogół wypowiedzi zawierających elementy wyszydzające, poniżające osobę lub grupy osób ze względu na ich cechy takie, jak np. płeć, kolor skóry, wyznanie, niepełnosprawność. Najczęściej statystycznie używają jej nastolatkowie – szacuje się, że 64% polskiej młodzieży korzysta z mowy nienawiści.

Badacze z Uniwersytetu Warszawskiego w swoim artykule opublikowanym w czasopiśmie „Aggressive Behavior” poskreślają, że mowie nienawiści jako formie przemocy w Internecie często towarzyszy przemoc w przestrzeni offline, która może zawierać nie tylko agresję werbalną, a też presję psychologiczną oraz fizyczną. Wiele portali społecznościowych, takich jak Twitter, Facebook lub Twitch zabraniają korzystania z mowy nienawiści, jednak badacze stwierdzają, że działań zapobiegawczych jest za mało. Psychologowie, którzy przeprowadzili badanie zjawiska agresji werbalnej, stworzyli epidemiczny model mowy nienawiści.

„Z modelu wynika, że kontakt z mową nienawiści odmienia ludzi na trzy sposoby. Po pierwsze, zmieniają się ich emocje. Zamiast empatii wobec obcych zaczyna dominować pogarda. Tracimy zatem zdolność do współodczuwania. Po drugie, zmieniają się zachowania ─ z czasem sami zaczynamy używać takiego języka. Tracimy poczucie, że zawiera on jakąkolwiek agresję. Po trzecie, zmieniają się nasze przekonania dotyczące norm. Skoro widzimy w otoczeniu tak dużo hejtu, to zaczynamy traktować taki sposób zwracania się do innych jako normę. W efekcie hejt zaczyna dominować w naszych interakcjach i kolejni ludzie „zarażają się” nim” – mówi jeden z autorów artykułu prof. Michał Bilewicz.

W celu przeprowadzenia odpowiedniego eksperymentu, dotyczącego zastosowania empatycznego podejścia do osób używających mowy nienawiści, został stworzony bot, który miał formę konta zwykłego użytkownika społecznościowej sieci Reddit. Działalność bota polegała na generowaniu bezpośrednich odpowiedzi do użytkowników atakujących innych na forum. Jak podkreśla prof. Bilewicz, bot stosował kilka możliwych oddziaływań: niektóre z nich odwoływały się do norm, wskazując na to, jaki jest właściwy sposób komunikowania się w mediach społecznościowych. Inne zaś odwoływały się do empatii, próbując uświadomić uczucia, jakie mogą odczuwać ofiary hejtu. Ważne jest, że bot formułował swoje wypowiedzi w bardzo grzeczny i pełny empatii sposób: „To, co inni ludzi mówią lub robią, czasami może być trudne do zrozumienia, jednak ale pamiętajmy, aby być delikatnym, ludzie są wrażliwi” albo „Dzień dobry proszę Pana, czasami zastanawiam się, jak ta dyskusja mogłaby być przyjemniejsza dla wszystkich, jeśli traktowalibyśmy się z szacunkiem?” Wyniki eksperymentu pokazali, że na skutek miesięcznej pracy bota nienawistną aktywność hejterów, którzy mieli z nim kontakt, została odczuwalnie obniżona.

„Zwykle, gdy w codziennym życiu trafiamy na hejtera, to ignorujemy go albo konfrontujemy się ─ sami używając agresywnego języka. Okazuje się jednak, że spokojne wyrażenie dezaprobaty może skłonić autora nienawistnych wypowiedzi do refleksji. Wyniki badań sugerują, że warto grzecznie zwracać uwagę, gdy tylko spotkamy się z hejtem w sieci” ─ podsumowuje prof. Michał Bilewicz.

 

Autor: 
Nataliia Shapoval

Reklama