Potrafisz to rozwiązać? Oto pytania rekrutacyjne na Uniwersytet Oksfordzki

Reklama

wt., 07/13/2021 - 17:32 -- MagdalenaL

Zdjęcie: Adam Eastland/Alamy Stock Photo. Widok na Radcliffe Camera, Radcliffe Square wraz z Brasenose College po lewej i All Souls College, który znajduje się po prawej. 

Czy masz to, co trzeba, aby studiować filozofię w Oksfordzie? Dzisiejsze trzy zagadki to „zagadki logiki epistemicznej”, czyli łamigłówki związane z wyciąganiem wniosków na podstawie podanej wiedzy. Jednak zdaję sobie sprawę z tego, że wiecie, że ja zdaję sobie sprawę z tego, że to wiecie.

Wszystkie te trzy zagadki zostały rozwiązane w ostatnich latach podczas przyjęć na studia z filozofii na Uniwersytecie Oksfordzkim. W każdym przypadku pojawia się pytanie wstępne. Prawie wszyscy kandydaci odpowiadają na nie poprawnie i mam nadzieję, że wy również to uczynicie. Dołączyłem również próbkę pytań uzupełniających. Tylko najlepsi kandydaci odpowiedzą na wszystkie poprawnie. Powodzenia!

1. Zdumienie Stephanie

Stephanie zaprosiła do domu swoich przyjaciół imieniem Rowan i Colleen. Wszyscy myślą całkowicie logicznie. Stephanie mówi im, że ukryła niespodziankę pod jednym z niebieskich kwadratów.

Stephanie prywatnie podała Rowan numer rzędu, a Colleenowi kolumnę, w której znajduje się niespodzianka i wszyscy są tego świadomi. Wywiązuje się następująca rozmowa:

Rowan: Nie wiem, gdzie znajduje się niespodzianka, ale zdaję sobie sprawę z tego, że Colleen też tego nie wie.

Colleen: Tak, rzeczywiście, na początku nie znałem miejsca niespodzianki. Jednak teraz już wiem, gdzie się znajduje.

Rowan: W takim razie już wiem, gdzie ona musi być.

Pytanie. Gdzie znajduje się niespodzianka?

Dodatkowe pytanie: Załóżmy, że przed jakąkolwiek rozmową ktoś potyka się o pole B1, które otwiera się, ukazując, że jest puste. a) Czy rozmowa mogła przebiegać, jak poprzednio? b) Czy któreś z nich było zaskoczone, widząc, że pole jest pusty? c) Jak mogło to zmienić rozmowę, skoro oboje już o tym wiedzieli. d) Jak to możliwe, że dodanie informacji, że B1 jest puste, powoduje, że stwierdzenie Rowan staje się fałszywe? (To najciekawszy aspekt układanki, ponieważ wydaje się paradoksalne, że dodanie informacji może zmniejszyć posiadaną wiedzę).

 

2. Płytkowa impreza.

Na przyjęciu wydanym dla naszych dwóch doskonale myślących logicznie przyjaciół filozofii, Sheili i Colina, ukryto pod jedną z tych kolorowych płytek niespodziankę:

 

Każdy przyjaciel otrzymuje prywatnie informację o tym, gdzie znajduje się niespodzianka.

•            Shelia zna kształt płytki.

•            Colin zaś, zna kolor.

Powszechnie wiadomo, że tylko ta i żadna inna informacja nie jest podana.

Gospodarz imprezy: Czy ktokolwiek z was wie, gdzie znajduje się niespodzianka?

. . .Niezręcznie długa cisza. . .

Gospodarz imprezy: A teraz już wiecie?

. . .Kolejna niezręcznie długa cisza. . .

Shelia i Collin odpowiadają jednocześnie: Teraz już wiem, gdzie się znajduje!

Pytanie. Gdzie jest niespodzianka?

Dodatkowe pytania: a) Czy któryś z nich spodziewał się pierwszej ciszy? b) Jaki wpływ na ich wiedzę miało to milczenie? W jaki sposób się czegoś z tego nauczyli? c) Czy Colin wiedział, że Sheila zdawała sobie sprawę z tego, że ​​Colin początkowo nie wiedział, gdzie jest niespodzianka? d) Czy któreś z nich spodziewało się drugiej ciszy?

 

3. Pudełka Alice.

Alice zaprosiła do domu swoje przyjaciółki Caroline i Susan i postawiła przed nimi kilka pudełek na stole. Kobiety myślą całkowicie logicznie.

•            małe, czerwone pudełko

•            średnie, czerwone pudełko

•            duże, czarne pudełko

•            małe, niebieskie pudełko

•            duże, niebieskie pudełko

Alice mówi swoim przyjaciółkom, że włożyła prezent do jednego z pudełek i prywatnie powiedziała Caroline kolor, a Susan rozmiar pudełka i obie zdają sobie z tego sprawę. Wywiązuje się następująca rozmowa:

Caroline: Nie wiem w którym pudełku znajduje się prezent, ale zdaję sobie sprawę z tego, że Susan również tego nie wie.

Susan: Wiedziałam, że nie wiesz w którym pudełku znajduje się prezent zanim jeszcze się odezwałaś.

Caroline: Ach, jak tak teraz o tym wspominasz to nagle doratło do mnie w którym pudełku musi znajdować się prezent.

Pytanie. W którym pudełku jest prezent?

Dodatkowe pytanie: Czy po tej rozmowie Susan również wie w którym pudełku znajduje się prezent? Jeżeli tak to która najpierw posiadła tę wiedzę: Caroline czy Susan?

Wszystkie zagadki pochodzą ze szkicownika zatytułowanego „Pytania do wywiadu na Uniwersytet Oksfordzki” należącego go filozofa matematycznego imieniem Joel David Hamkins. Hamkins jest profesorem logiki i wykładowcą filozofii Sir Petera Strawsona na University College w Oksfordzie. Mówi, że uczelnia lubi zachęcać kandydatów do pracy za pomocą logicznego rozumowania, ponieważ daje im to wgląd w to, jak podchodzą do myślenia o nowym temacie.

– Dostrzegamy również trochę ich osobowości, wytrwałości i zdolności do racjonalnego dyskutowania o czymś bez posiadania wiedzy całościowej wraz z ich zdolnością do przyjmowania pomocnych sugestii od innych. Tak więc ta rozmowa rekrutacyjna nie polega tylko na sprawdzeniu, czy mogą samodzielnie rozwiązać zagadkę, ale widzimy również, jak cały ten proces się rozwija i to właśnie jest cenne dla oceny przyjęć.

Jednak nie bądźcie wcale tacy cwani – te pytanie nie będą wykorzystywane w przyszłym roku!

O 17 czasu brytyjskiego opublikuję odpowiedzi. Proszę o nie psucie innym osobom zabawy.

Więcej informacji o pracy profesora Joela Davida Hamkinsa można znaleźć na jego osobistej stronie internetowej.

 

Autor: 
Alex Bellos, tłum. Anna Zawadzka
Dział: 

Reklama