Naukowcy przeskanowali 10 milionów gwiazd w poszukiwaniu życia

czw., 09/10/2020 - 14:34 -- MagdalenaL

Jeśli marzyłeś o dniu, w którym ludzie w końcu odkryją inteligentne życie w dalekich odmętach kosmosu, będziesz musiał jeszcze poczekać. Astronomowie z zapałem próbują wykryć oznaki życia pozaziemskiego, a zespół wykorzystujący potężny radioteleskop w Australii zajął się skanowaniem kosmosu w poszukiwaniu śladów inteligentnych cywilizacji.

Nie był to mały projekt - naukowcy zbadali ponad 10 milionów gwiazd, starając się wykryć sygnały, które wskazywałyby na obecność czegoś w rodzaju obcej technologii. Jeśli założymy, że postęp technologiczny jest przejawem inteligentnego życia, powinniśmy być w stanie wykryć je z daleka, jednakże, gdy naukowcy przeanalizowali dane, niczego w nich nie znaleźli.

Badanie opublikowane na łamach Publications of the Astronomical Society of Australia, wyjaśnia w jaki sposób zespół poszukiwał oznak rozwiniętego życia. Jest to opisane bardzo dokładnie pod względem technicznym, ale główna idea jest taka, że gdy cywilizacja osiągnie pewien poziom zaawansowania technologicznego - jak to ma miejsce w przypadku ludzi – sygnały radiowe, które wysyła w przestrzeń kosmiczną w sposób zamierzony lub niezamierzony, mogą być wykrywane z dużej odległości.

Takie podejście ma jednak pewne ograniczenia. Jednym z nich jest fakt, że im dalej od Ziemi znajduje się gwiazda i jej planety, tym więcej czasu zajmie sygnałom dotarcie do nas. Podczas skanowania ponad 10 milionów gwiazd (i najprawdopodobniej wielu egzoplanet krążących wokół tych gwiazd), badacze nie usłyszeli żadnych sygnałów sugerujących obecność życia. Wciąż jednak jest możliwe, że na tych skrytych światach pojawiło się inteligentne życie, a sygnały te po prostu jeszcze do nas nie dotarły.

Kolejnym ograniczeniem jest to, że nie jesteśmy do końca pewni czy sygnały radiowe rzeczywiście są niezawodnym wskaźnikiem inteligentnego życia. Ludzie dokonali wielu innych wspaniałych rzeczy, zanim zaczęli wysyłać sygnały w przestrzeń kosmiczną, więc nie trudno sobie wyobrazić obcą rasę, która jest inteligentna, ale nie posiada jeszcze takich samych technologii jak ludzie.

Tak więc nie naukowcy nie byli w stanie wykryć sygnatur technologicznych, które wskazywałyby na istnienie rasy obcych o podobnym poziomie wiedzy technicznej jak ludzie. To jednak nie znaczy, że jej tam nie ma. Na oddalonych planetach może istnieć mnóstwo inteligentnych form życia, które nie poszły tą sama technologiczną drogą co my. Na tę chwile, po prostu tego nie wiemy.

W niedalekiej przyszłości silniejsze teleskopy kosmiczne mogą być w stanie skanować atmosfery odległych egzoplanet w poszukiwaniu biosygnatur, które wskazywałyby na obecność życia, choć niekoniecznie inteligentnego. Kiedy dane w końcu zaczną napływać, może zrobić się naprawdę ciekawie.

Mike Wehner; Tłumaczenie - Natalia Chrypliwy