Bóle psychosomatyczne: zrozumieć i wyleczyć

Reklama

pon., 09/06/2021 - 10:27 -- MagdalenaL

Grafika: hellobetter.de

Kiedy mamy bóle fizyczne, coś nas boli, kłuje, ciągnie, szukamy przyczyny najpierw dokładnie tam: w naszym ciele. Co jednak, jeśli nie da się znaleźć żadnej fizycznej przyczyny? Te bóle jednak są, obciążają sen, nerwy, albo pozbawiają lekkości życia. Fakt, który nie wszystkim jest znany jest taki: także w naszej psychice może leżeć przyczyna bólu. Co to w ogóle są bóle psychosomatyczne i co można przeciw nim zrobić, dowiesz się z tego artykułu.

Co to są bóle psychosomatyczne?

Słowo „psychosomatyczny” składa się ze starogreckich słów ψυχή (psyche= dusza) i σῶμα‎ (soma= ciało). Oznacza to tyle co „dotyczące ciała i psychiki” i wyjaśnia związek i zamienne działanie obu tych substancji

Bóle psychosomatyczne są bólami, które powstają przez psychikę, czyli na przykład przez uczucia, stres albo przez duchowe obciążenie

Bóle psychosomatyczne mogą dotyczyć każdego obszaru ciała. Tak strach może na przykład przysłowiowo siedzieć na karku i prowadzić do napięć. Długotrwały stres, presja czasu albo duże obciążenia w pracy mogą powodować bóle głowy czy pleców albo tłumione uczucia, napięcia czy przeciążenie odbijają się na żołądku.

Rozpoznanie bólów psychosomatycznych

Jak dają się rozpoznać bóle psychosomatyczne i jak je odróżnić od bólów o podłożu fizycznym? Na pierwszy rzut oka nie można tego rozpoznać, ponieważ nie odczuwa się ich inaczej.

Różnica jest taka, że nie da znaleźć się żadnej fizycznej choroby, czy zranienia, które mogłyby wyjaśnić te bóle. Żeby się o tym przekonać, radzi się, żeby się dokładnie przebadać przez lekarza. Czasem może to być rozczarowujące albo powstaje uczucie, że nie jest się branym na poważnie, kiedy się nie da łatwo znaleźć fizycznego wytłumaczenia dla dolegliwości.

Rozważ: bóle psychosomatyczne nie są mniej autentyczne, urojone czy symulowane. One mają tylko inną przyczynę.

Obok badań fizycznych powinny być dokładnie wzięte pod lupę również osobista sytuacja, obciążenia, psychiczne dolegliwości. Na te tematy rozmowa z lekarzem nie jest łatwa, często także niezwyczajna. Jeśli twój lekarz lub lekarka wie o możliwych psychicznych dolegliwościach, może on lub ona lepiej cię wesprzeć i znaleźć dla ciebie najlepszy sposób leczenia.

Możliwości leczenia

Bóle są obciążające i życzenie, żeby pozbyć się bólów psychosomatycznych jest bardzo zrozumiałe. Czysto fizyczne leczenie, lekarstwa albo dbanie o siebie nie pomaga na tym etapie.

Klucz tkwi w tym, żeby przekierować uwagę z ciała na psychikę.

Nie musisz tego robić sam/sama. Z pomocą psychologa lub psychoterapeuty możesz wpaść na trop spraw, które kryją się za twoimi bólami. W taki sposób możesz na przykład przezwyciężyć strach, znaleźć nowy sposób na obchodzenie się z nieprzyjemnymi uczuciami, zredukować stres, albo aktywować swoje zasoby. Jak przebiega psychoterapia i jak znaleźć miejsce psychoterapii dowiesz się na tym blogu.

Co mogę zrobić sam?

Możesz oczywiście wypróbować samemu kilka wskazówek w związku z bólami psychosomatycznymi i zobaczyć, czy takie tobie pomogą.

Zatroszcz się o siebie

Jeśli chodzi o nasze ciało, mamy często całkiem dobre doświadczenia, może nawet tradycje rodzinne, które nam pomagają: sucharki i herbata z rumianku przy dolegliwościach żołądkowo- jelitowych albo inhalacje i lampę podczerwoną przy przeziębieniu.

Jeśli jednak chodzi o to, co może nam zrobić dobrze psychicznie, jesteśmy często bezradni. Zapytaj siebie całkiem świadomie: jakie aktywności sprawiają mi radość? Co daje mi dobre uczucia: Może jest to telefon do przyjaciółki, długi spacer albo dobry obiad, który zamówisz. Stwórz swoją osobistą listę rzeczy na dobre samopoczucie. Co jest twoim sucharkiem i twoją herbatką rumiankową dla duszy?

Zredukować stres i zapobiegać jemu

Stres jest często decydującym czynnikiem, kiedy chodzi o bóle psychosomatyczne. Jego redukcja i zapobieganie jemu ma często pozytywny efekt dla bólu. Żeby zredukować stres możesz na przykład poprawić swoje zarządzanie czasem, dbać regularnie o przerwy na wypoczynek albo nauczyć się technik relaksacyjnych.

Jeżeli chciałbyś/chciałabyś dowiedzieć się więcej o tym, jak możesz efektywnie obniżyć swój poziom stresu, spójrz także czy nasz kurs online HelloBetter Fit in Stress mógłby być czymś dla ciebie. W ciągu 8 tygodni dostaniesz do ręki wiele przydatnych strategii, jak możesz dobrze obchodzić się ze stresem i jak możesz wzmocnić swoje psychiczne, ale też fizyczne samopoczucie.

Artykuły pisane przez psychologów ze wsparciem psychoterapeutów.

Autor: 
Tłumaczyła Magdalena Kulesza

Reklama