Popołudniowa sielanka: jak efektywnie drzemać

Reklama

pon., 08/19/2019 - 14:12 -- izabela.szkatula

Jeśli brakuje ci snu i potrzebujesz zdrowej sjesty, kluczowe jest staranne zaplanowanie drzemki.

Popołudniowa drzemka jest jedną z radości życia, chociaż zbyt częste drzemki mogą być sygnałem, że coś jest w nie w porządku. Nowe badanie, opublikowane w czasopiśmie Alzheimer's & Dementia, sugeruje, że drzemka w ciągu dnia może być wczesnym objawem choroby Alzheimera. Naukowcy porównali pośmiertnie mózgi 13 osób z tą chorobą z mózgami siedmiu osób kontrolnych i stwierdzili, że u osób chorych gromadziło się białko tau w obszarach mózgu związanych z czuwaniem.

„Niektórzy ludzie drzemią przez całe życie, to nic złego”, twierdzi Lea Grinberg, profesor neuropatologii na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Francisco. „W niektórych kulturach ludzie mają codziennie sjestę - to normalne. Alarmująca jest sytuacja, w której ktoś zaczyna spać w ciągu dnia mimo, że wcześniej tego nie robił. ”

Kwestia tego, czy drzemki są zdrowe czy nie, nie jest jednonaczna. Niektóre wyniki badań sugerują, że drzemki zmniejszają stres i zwiększają funkcje poznawcze, ale wyniki jednego badania ukazały, że spanie w dzień związane jest ze zwiększonym ryzykiem śmiertelności. Z pewnością istnieje dobry powód, aby sądzić, że senność w ciągu dnia - podobnie jak w przypadku badań nad chorobą Alzheimera - może być sygnałem ukrytej choroby.

Dr Neil Stanley, ekspert od snu i autor książki Jak się wysypiać (How To Sleep Well) twierdzi, że w przypadku wielu osób drzemanie w ciągu dnia jest sygnałem, że mają za mało snu w ciągu nocy. „Jeśli czujesz się śpiący w ciągu dnia, powinieneś pomyśleć o drzemce. Właśnie tego potrzebuje ciało - nie potrzebuje pobudzenia kofeiną, potrzebuje snu”. Według Stanley bardziej alarmujące jest odczuwanie „senności” niż „zmęczenia”, ponieważ uczucie senności może być związane z problemami psychologicznymi i stresem.

W takim razie jak dobrze drzemać? Według Stanley kluczowy jest tu czas trwania drzemki. Należy wybrać 20- lub 90-minutową drzemkę. „Kiedy zasypiasz, szybko przechodzisz przez lżejsze etapy snu do pierwszej fazy głębokiego snu. Nie chcesz budzić się w fazie głębokiego snu, ponieważ gdy budzisz się podczas niej, czujesz się gorzej niż przed snem”. Drzemanie przez 20 minut oznacza, że obudzisz się przed fazą głębokiego snu; z kolei drzemka 90-minutowa oznacza, że sen będzie trwał cały cykl.

Po uwzględnieniu czasu potrzebnego na zaśnięcie - niektórzy ludzie zasypiają szybciej niż inni, ale, jak mówi Stanley, „zdrowy dorosły zasypia w ciągu 5–12 minut” - można ustawić budzik; w przypadku krótkiej drzemki na 30-40 minut, w przypadku długiej - do dwóch godzin.

Dobry czas na drzemkę to naturalny spadek aktywności ciała w ciągu popłudnia, około 14–16 (rytmy dobowe starszych ludzi zmieniają się, jak twierdzi Stanley, więc mogą zacząć odczuwać senność wcześniej). „Naprawdę nie chcesz za długo drzemać, ponieważ wtedy będziesz jadł posiłek przed swoim nocnym snem” – mówi. Chodzi o to, jak podkreśla, aby dobrze się wyspać w nocy, dzięki czemu drzemka na następny dzień być może nie będzie w ogóle potrzebna.

Autor: 
Emine Saner/Tłum. Alicja Ujma
Źródło: 

The Guardian

Reklama