Wstyd z powodu latania samolotem ze względu na ochronę środowiska ma swoje imię: Flygskam

Reklama

Obrazek użytkownika koscielniakk
pon., 07/01/2019 - 11:12 -- koscielniakk
Ruchy ekologiczne działające przeciwko podróżom lotniczym zaczynają zdobywać zwolenników. Jeden samolot jest w stanie wyprodukować do dwudziestu razy więcej dwutlenku węgla niż pociąg.
Sprzeciw wobec masowego korzystania z samolotów jako środka transportu ze względów na ochronę środowiska zyskuje co raz więcej zwolenników. W związku z tym powstało nowe słowo określające rezygnację z latania samolotem z powodów ekologicznych: ‘’Flygskam’’. Słowo to pochodzi z języka szwedzkiego i dosłownie oznacza ‘’wstyd z powodu latania’’ lub innymi słowami, etyczna troska, która wybiera alternatywne środki transportu -przede wszystkim pociągi- produkujące mniej zanieczyszczeń niż samoloty.
Nowa tendencja, popularna w co raz większej ilości krajów, pojawiła się po raz pierwszy w Szwecji. Wraz ze ‘’wstydem z powodu latania’’ narodziły się także inne wyrażenia. ‘’Tagskryt’’ jest jednym z nich i oznacza ‘’dumę z podróżowania pociągiem’’, który zyskał szczególną popularność u zwolenników tego rodzaju transportu. Kolenym słowem określającym osoby korzystające z samolotów jednak czujących dyskomfort z tym związany jest ‘’smygflyga", co dosłownie można przetłumaczyć jako ‘’potajemne latanie samolotem’’.
Jak podaje portal BBC, jednym z pierwszych promujących publicznie ten ruch był Bjorn Ferry, szwedzki mistrz olimpijski w biatlonie. Kolejną znaną osobą pochodzącą ze Szwecji i opowiadającą się w obronie tej ideii była Malena Ernman, śpiewaczka operowa. Do rozwoju ruchu przyczyniła się także córka Maleny- Greta Thunberg, młoda aktywistka, która zainicjowała protest przeciwko zmianom klimatu wynikającym z działalności człowieka. Ona także podróżuje tylko pociągiem.
'
 
Ruch Lotniczy w Szwecji maleje
Nie znana jest liczba osób popierających Flygskam. Nie sposób również określić bezpośrendni wpływ powstania ruchu na liczbę osób podróżującyh pociagmi, która wzrosła w Szwecji, kiedy to trasport lotniczy rejestruje starty. ‘’Zjawisko to stało się prawdziwe i zauważamy jego skutki’’, potwierdził przedstawiciel szwedzkich linii lotniczych SAS Rickard Gustafsson w wywiadzie dla hiszpańśkiej gazety ‘’El Pais’’. W pierwszych trzech miesiącach tego roku komunikacja lotnicza w Szwecji spadła o 5%.
 
Są również ci, którzy nie doceniają nowego ruchu. ‘’Liczba pasażerów w krajach skandynawskich nie spadła, ruch nie wpływa na rynek’’, odnosi się do sprawy Kenny Jackobs, przedstawiciel linii lotniczych Ryanair. Flygskam był tematem poruszonym podczas spotkania poświęconemu przemysłowi lotniczemu mającemu miejsce w Korei Południowej. ‘’Jeżeli odpowiednio nie zareagujemy w tej sprawie, poczucie strat w transporcie lotniczym będzie rosło i rozprzestrzeniało się’’, mówi, cytowany przez agencję Reuters, Alexandre de Juniac, prezes Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego.
Jak potwierdza Europejska Agencja Środowiska, jeden samolot emituje aż dwadzieścia razy więcej dwutlenku węgla do atmosfery niż pociąg. Ruch lotniczy jest odpowiedzialny za emisję 2.5% gazów cieplarnianych uwalnianych do atmosfery. Przewiduje się, że procent ten wzrośnie. W przeciwieństwie do innych środków transportu, które zakładają wprowadzenie nowych pojazdów elektrycznych obniżających zużycie paliw kopalnych, na chwilę obecną w lotnictwie nie istnieje jakakolwiek alternatywa umożliwiająca ograniczenie odziaływanie na klimat przez samoloty. Zakładając taki scenariusz, Holandia ogłosiła wprowadzenie w ciągu dwuch lat podatku środowiskowego w wysokości 7.5 euro nałożonego na każdego pasażera, jako formę kompensaty za zanieczyszczenie środowiska spowodowanego przez transport lotniczy, ale również jako formę ograniczenia użycia korzystania z samolotow.
Autor: 
Diario de Noticias/Tłum. Lidia Siewak
Źródło: 

dn.pt

Reklama