Apple otwiera się na podcasty

Reklama

Obrazek użytkownika koscielniakk
ndz., 07/21/2019 - 12:21 -- koscielniakk

Jak informuje Bloomberg, Apple zainwestuje w produkcję podcastów. Akcje Spotify, jego szwedzkiego rywala spadają.

W zeszłym miesiącu Apple zakończył działanie swojej historycznej platformy, iTunes, odtwarzającej pliki dźwiękowe i wideo, by wyróżnić swoje trzy nowe aplikacje : Apple Music, Apple TV oraz Apple Podcasts. Jeśli wierzyć agencji prasowej Bloomberg, aplikacja Apple Podcast, której, według danych dostarczonych przez BBC, odsłuchy zajmują już ponad 60% wszystkich odtworzeń podcastów na świecie, od tej pory zaproponuje oryginalne podcasty, na wyłączność.

Amerykańska korporacja Apple, z siedzibą w Cupertino, niewątpliwie zawalczy o odbiorcę. Będzie musiała jednak stawić czoła swoim konkurentom, takim jak Spotify, Google czy Stitcher, którzy już wydają swoje podcasty. Pionier i lider wśród oferty podcastowej, dzięki zainstalowanej aplikacji na Iphony od 2005 roku, nie przestaje poszerzać swojej oferty usług, nastawiając się teraz na produkcje oryginalnych nagrań video. Już tej jesieni, na Apple TV, wyjdą jej pierwsze serie.

W zeszłym roku, Apple wypuścił „Podcast Analytics”, serwis przeznaczony dla podcasterów, służący do analizy rezultatów odtworzeń oraz zachowania ich słuchaczy.

Apple odpowiada konkurencji

Apple nie jest pierwszą platformą, produkującą podcasty. Jego główny rywal w branży, Spotify, który oferuje muzykę streaming, w obliczu konkurencji, nie zamierza zwolnić tempa. Od początku roku, szwedzkie medium strumieniowe zainwestowało ponad 400 milionów dolarów w akwizycje spółek wyspecjalizowanych w produkcji podcastów (Gimlet Media, Anchor, Parcast…),

Jednak, jak podaje Bloomberg, sytuacja Spotify nie wygląda tak kolorowo: zarejestrowano bowiem spadek jego akcji na Wall Street, w wysokości 2,7%. W marcu zeszłego roku, Spotify wniosło skargę na Apple za nadużycie swojej dominującej pozycji; powodem miał być podatek nałożony na wydawców aplikacji mobilnych, wystawionych na Appstore.

 

Podcast formatem przyszłości

Jeśli Apple, a szczególnie Spotify zdecydowały się zainwestować w produkcję podcastów, to również po to by pozyskać nowe źródła dochodów. Jako platforma streaming audio, szwedzka firma zwraca około około 75% swoich przychodów wytwórniom fonograficznym i muzycznym.

Format podcastu jest coraz bardziej doceniany przez słuchaczy: według l'Intelligence Advertising Bureau (IAB) ich miesięczna liczba w Stanach Zjednoczonych, zwiększyła się dwukrotnie w przeciągu pięciu ostatnich lat. Ponadto dodaje, że dochody z reklam zaczerpnięte z podcastów w roku 2018 wzrosły w kraju aż o 53%, osiągając przy tym dochód w wysokości 479 milionów dolarów. Do roku 2021, suma zapewne ulegnie podwojeniu.

Dochody z reklam trafiają jednak do wydawców podcastów. Apple, jako zwykły dostawca, nie odnotował żadnego dochodu, pomimo 550.000 podcastów oferowanych przez swoją aplikacje. W związku z tym, razem ze Spotify postanawiają stać się wydawcami swoich własnych programów.

Autor: 
Alice Burgat/Tłum. Patrycja Puszkar
Źródło: 

lesechos.fr

Reklama