Facebook rezygnuje z oprogramowania do rozpoznawania twarzy

Reklama

czw., 11/04/2021 - 23:30 -- MagdalenaL

Facebook ogłosił, że nie będzie już używać oprogramowania służącego do rozpoznawania twarzy do identyfikacji twarzy na zdjęciach i filmach.

Pojawiają się obawy dotyczące etyki technologii rozpoznawania twarzy, powstają także pytania dotyczące prywatności, uprzedzeń rasowych i dokładności.

Jak podała firma, organy regulacyjne nie przedstawiły jeszcze jasnego zakresu zasad dotyczących tego, jak należy go używać.

Spotkała się również z lawiną krytyki dotyczącą jej wpływu na użytkowników.

Do tej pory użytkownicy aplikacji mediów społecznościowych mieli możliwość zadecydowania o włączeniu funkcji, która skanowałaby ich twarz na zdjęciach i powiadamiała ich, jeśli ktoś inny na platformie opublikował ich zdjęcie.

W poście na blogu Jerome Pesenti, wiceprezes firmy ds. sztucznej inteligencji, powiedział: „W tej ciągłej niepewności uważamy, że ograniczenie korzystania z rozpoznawania twarzy do wąskiego zestawu przypadków użycia jest właściwe”.

W 2019 roku rząd USA zasugerował, że algorytmy rozpoznawania twarzy były znacznie mniej dokładne w identyfikowaniu twarzy Afroamerykanów i Azjatów w porównaniu z twarzami rasy białej.

Według badań przeprowadzonych przez National Institute of Standards and Technology, kobiety afroamerykańskie były jeszcze bardziej narażone na błędną identyfikację.

W zeszłym roku Facebook rozstrzygnął również długotrwały spór prawny dotyczący sposobu skanowania i oznaczania zdjęć.

Sprawa trwa od 2015 roku i uzgodniono, że firma zapłaci 550 milionów dolarów (421 milionów funtów) grupie użytkowników w Illinois, którzy twierdzili, że jej narzędzie do rozpoznawania twarzy naruszało stanowe przepisy dotyczące prywatności.

Inne firmy technologiczne, takie jak Amazon i Microsoft, zawiesiły sprzedaż produktów rozpoznawania twarzy, ponieważ zastosowania tej technologii stały się bardziej kontrowersyjne.

Facebook, który oprócz prowadzenia największej na świecie sieci mediów społecznościowych jest również właścicielem Instagrama i komunikatora Whatsapp, znajduje się pod rosnącą presją ze strony organów regulacyjnych i polityków.

Stoi w obliczu zwiększonej kontroli ze strony organów regulacyjnych, w tym amerykańskiej Federalnej Komisji Handlu, która złożyła pozew antymonopolowy, zarzucając praktyki antykonkurencyjne.

A w zeszłym miesiącu były pracownik oskarżył firmę o nieetyczne zachowanie. Frances Haugen opublikowała pamięć podręczną wewnętrznych dokumentów, które, jak powiedziała, pokazują, że Facebook przedłożył zysk ponad bezpieczeństwo użytkowników.

Dyrektor naczelny Mark Zuckerberg powiedział, że twierdzenia pani Haugen były częścią skoordynowanych wysiłków mających na celu „stworzenie fałszywego obrazu” firmy.

Firma ogłosiła niedawno nową nazwę, Meta, dla szerszej firmy macierzystej po serii negatywnych zdarzeń dotyczących Facebooka.

Zuckerberg powiedział, że istniejąca marka nie może „potencjalnie reprezentować wszystkiego, co robimy dzisiaj, nie mówiąc już o przyszłości” i musi się ona zmienić.

Autor: 
tłum. Natalia Stawicka

Reklama