Decyzje konsumenckie

Reklama

wt., 12/03/2019 - 14:00 -- Anonim (niezweryfikowany)

Wiele czynników wpływa na decyzje o zakupie produktów. Ważne są akcje promocyjne, doświadczenia, oferty konkurencji oraz opinie znajomych, wygład sklepu i produktów.

Badania IOS pokazują, że dla 90% konsumentów ważne jest doświadczenie z danym sklepem, marką. Ważne są opinie znajomych i rekomendacje – dla 72% badanych. Dla większości kupujących najważniejsza jest jakość. Zwraca na nią uwagę ponad 73% badanych. Dla 65% badanych ważna jest cena. Około 40% badanych sprawdza i bierze pod uwagę kraj pochodzenia (badania ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku na zlecenie Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego). Aż 9 na 10 klientów chętnie zapłaci wyższą cenę za lepszą jakość. Ponad 90% konsumentów uważa, że należy kupować produkty polskiego pochodzenia. Ważnym czynnikiem jest reklama aż 39% klientów ocenia, że obecność celebrytów pozytywnie wpływa na wizerunek marki i produktu, jednak 48% deklaruje brak wpływu.

Polacy chętnie kupują zdrową żywność i ekologiczne produkty. Decyzje o zakupie produktów spożywczych są oparte o nawyki. Wielu (43%) kupuje produkty objęte promocją. Większość 97% kupuje spontanicznie i podejmuje decyzje o zakupie przy półce. Eksperci ASM Group wskazują, że Polacy kupują automatycznie, w pośpiechu szukając znanych sobie produktów. Rzadko zwracają uwagę na cenę czy nowości. Zakupy są bezrefleksyjne i intuicyjne, sugerowane znaną etykietą czy przyzwyczajeniem. Ważnym czynnikiem jest oferta sklepu. Kupujący zazwyczaj kupują w sklepach blisko domu i kierują się przy decyzjach o zakupach dostępną ofertą. Aż 70% klientów robi zakupy spożywcze w jednym lub dwóch sklepach blisko domu. Badania Nielsen wskazują, że klient przy półce dostrzega do 4 produktów z 10. Zwraca uwagę na te które dobrze zna i nowości. Dla wielu klientów (27%) ważne jest opakowanie produktu.

Na decyzje zakupowe wpływ mają również działania marketingowe sklepu. Odpowiednie oświetlenie pozytywnie wpływa na zachowania konsumentów. Chętniej i dłużej oglądają produkty, co zachęca ich do większych zakupów. Badania wskazują, że na decyzje wpływ ma zmysł węchu, na kolejnych miejscach jest słuch i wzrok.. Odpowiedni zapach, światło i muzyka wprowadza dobry nastrój i zwiększa koncentrację. Wpływa pozytywnie na zainteresowanie produktami i ich kupnem. Klient najchętniej kupuje produkty z półki środkowej – na wysokości wzroku. Na drugim miejscu jest połka na poziomie sięgnięcia ręką. Najrzadziej są kupowane produkty z najniższej półki. Potocznie na wyższych półkach są produkty wyższej jakości a na niższych półkach są produkty tańsze.

Trendy konsumenckie na rok 2019 opiera się o większą świadomość klientów oraz oszczędność i zasadę clan living (czyste życie). Klient szuka marek i sklepów, które są znane i otwarte wobec kupujących. Jasna polityka i działalność oraz projekty prospołeczne i ekologiczne stają się ważnym elementem promocji marki i sklepu. Coraz częściej klient ogranicza spożycie produktów, szukając jakości i nowego stylu konsumpcji. Ważne jest ograniczenie zanieczyszczeń oraz śmieci oraz polityka proekologiczna. Ważne są produkty naturalne, bio, eko oraz ograniczenie zużycia plastiku. Polityka firm oparta o odpowiedzialność za środowisko i produkcje bez naruszania zasobów naturalnych buduje zaufanie i dobre opinie, co przekłada się na zakupy. Ważna jest transparentność firm – jasna polityka działania o metodach produkcji, wykorzystywanych surowcach czy warunkach zatrudniania pracowników. Są to zasady społecznej odpowiedzialności biznesu. Te działania budują zaufanie do marki. Klienci często szukają informacji poprzez internet o produktach i markach, złe opinie powodują utratę zaufania do marki.

Ważnym trendem jest minimalizm oraz oszczędność i ograniczenie marnotrawstwa żywności i innych produktów. Motywem jest dążenie do uporządkowanego życia oraz dbałość o środowisko naturalne i szukanie nowych oświadczeń i wrażeń zamiast wszechobecnej konsumpcji. Ważnym argumentem zaufania do marki jest udział w akcjach charytatywnych i inicjatywach proekologicznych.

 

 

Autor: 
Dorota Smoleńska

Reklama