NASA ogłasza nowy przetarg na dostawy księżycowe dla swoich komercyjnych partnerów.

Reklama

śr., 09/09/2020 - 17:43 -- MagdalenaL

NASA chce, żeby ich partnerzy z komercyjnych firm zajmujących się operacjami w kosmosie zaczęli wykonywać więcej dostaw materiałów na księżyc. Agencja ogłosiła, że w 2022 roku będą potrzebowali wsparcia w dostarczeniu na Księżyc kilku ładunków w celach naukowych. Ładunki te mają utorować drogę dla planowanej na 2024 r. misji załogowego lądowania na Księżycu Artemis.

Już wcześniej NASA opracowała program Commercial Lunar Payload Services (CLPS) w celu zbudowania grupy zatwierdzonych dostawców usług specjalnego typu, a mianowicie produkcji lądowników księżycowych, które będą mogły wykonać ostatnią cześć transportu ładunków na księżyc. Obecnie do programu należy 14 firm, w tym Astrobotic, Blue Origin, Lockheed Martin, SpaceX i Firefly. Są one uprawnione do uczestniczenia w przetargach na transport ładunków na Księżyc.

W ramach programu NASA zakończyła dwa przetargi, w ramach których odbędą się cztery już zaplanowane starty: misja Peregrine One organizowana przez Astrobotic w czerwcu 2021, IM-1 organizowane przez Intuitive Machines w październiku tego samego roku, Mission One organizowane przez Mastena w grudniu 2022 oraz VIPER organizowana w 2023 przez Astrobotic.

Lista planowanych ładunków obejmuje: różnego rodzaju instrumenty naukowe, regolit księżycowy (który jest księżycowym odpowiednikiem gleby), urządzenie do badania adhezji, urządzenie obrazowania rentgenowskiego, tarcze przeciwko pyłowi, która używa pól elektrycznych, oraz zaawansowany "odkurzacz księżycowy" który pozwoli na transport próbek z Księżyca z powrotem na Ziemie.

Prywatni partnerzy NASA z listy CLPS będą teraz mogli składać oferty na wykonanie 10 eksperymentów i demonstracji, których celem jest dostarczenie sprzętu na Księżyc do 2022 roku. Agencja spodziewa się, że do końca tego roku wyłoni zwycięzcę przetargu.

Autor: 
Darrel Etherington tłum. Mateusz Basiak
Dział: 

Reklama