Ile emitujemy dwutlenku węgla podczas podróży?

Reklama

Obrazek użytkownika koscielniakk
czw., 10/17/2019 - 14:33 -- koscielniakk

Szwedzki rząd ogłasza, że chce zobowiązać przewoźników do informowania swoich klientów o ilości emisji gazów cieplarnianych powstałych na skutek podróży.

Pociąg, samolot, prom ... podróże, jak wiemy, są źródłem emisji gazów cieplarnianych. W jakiej ilości? Szwedzki rząd wpadł na pomysł uświadomienia konsumentów. Ogłosił w piątek, że zamierza zobowiązać przewoźników do wskazywania ilości emitowanego CO2 na ich reklamach i biletach. Idea , która mógłaby obowiązywać już w przyszłym roku, ułatwiłby porównanie podróży według wybieranego środka transportu.

Parul Sharma, dyrektor Greenpeace Sweden, natychmiast przyjął inicjatywę. „Informowanie konsumentów ma kluczowe znaczenie. Myślę, że wielu byłoby zdziwionych, gdyby dowiedzieli się jakie negatywnt wpływ na środowisko mają w szczególności samoloty.”- powiedział. Ekologiczniejsze podróżowanie stało się gorącym tematem w Szwecji, ojczyźnie Grety Thunberg, młodej aktywistki walczącej z globalnym ociepleniem i ruchu „Flygskam”, dosłownie „ Wstydliwego latania ”.

Francja równie świadoma

We wrześniu szwedzki przewoźnik Swedavia poinformował, że liczba pasażerów podróżujących przez jego lotniska spadła o 4% w ciągu jednego roku (i aż o 11% w przypadku lotów krajowych). Jeśli we Francji ruch lotniczy będzie wzrastał, świadomość również zyska na popularności. Owijanie w bawełne zmusza do reakcji nie tylko władze publiczne, ale także przewoźników.

SNCF coraz więcej mówi o walorach środowiskowych pociągu, sektor morski również stara się poprawić swój wizerunek. We wtorek rano główni francuscy armatorzy opowiedzieli się za zmniejszeniem prędkości swoich statków. Na przykład tankowiec poruszający się z prędkością od 12 do 11 węzłów (22,2 do 20,4 km / h) zmniejsza zużycie paliwa o 18%. Spadek wynosi nawet 30%, jeśli nie przekracza się 10 węzłów (18,5 km / h), szacuje Ministerstwo Przemian Ekologicznych.

„To proste, łatwe, skuteczne i zrozumiałe dla wszystkich ” - przekonuje Philippe Louis-Dreyfus z sektoru transportu cięzkiego, który również oponuje za stosowaniem skroplonego gazu ziemnego (LNG) jako paliwa.

Lotnictwo cywilne również obierze sobie za cel redukcje emisjii CO2. Właściciele linii w czasie zgromadzenia w Montrealu 24 września, zobowiązali się do wzmożenia wysiłków, pomimo niechęci Chin i Rosji. Ale nadal ich cele nie są jasno sprecyzowane. Poiwnno to nieco uspokoić szwedzki rząd, który próbuje zachęcać wszystkich goroąco do „wzięcia indywidualnej odpowiedzialności”. Pomysł, mógłby zainspirować inne kraje do działania.

Autor: 
Joeffrey Vovos/Tłum. Ewa Kwaśniewicz
Źródło: 

leparisien.fr

Reklama