Droga Niemiec ku cyfrowej codzienności w pracy

Reklama

pt., 09/25/2020 - 23:23 -- MagdalenaL

Koronawirus jako akcelerator: w krótkim czasie pracodawcy i pracownicy zaprzyjaźnili się z pracą zdalną i innymi innowacjami. Dwa przedsiębiorstwa opowiadają, co oznacza dla nich „New Work”.

Dla firm i koncernów działających na arenie międzynarodowej, takich jak Deutsche Bahn i Engel&Völkers, „Praca 4.0” jest już częścią codziennego życia. „Nie mieliśmy żadnych problemów podczas epidemii z przejściem na pracę zdalną i wysłaniem naszych pracowników na homeoffice” - mówi DirkBeller z Engel&Völkers.

Na całym świecie dla agencji nieruchomości pracuje około 12 000 osób. Agenci nieruchomości pracują też na miejscu. DirkBeller kieruje działem nieruchomości komercyjnych w centrali w Hamburgu, a stamtąd kontroluje oddziały w Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Czechach. Ponadto odpowiada za ekspansję w obszarze handlowym. W ramach tego otworzył właśnie osiem nowych oddziałów w Danii. Zna globalne struktury sieciowe. Jego zespół liczy 17 pracowników, z którymi pracuje na równych zasadach.

Firma przeniosła się do świata Google dwa lata temu, zdigitalizowała wszystkie procesy pracy i przeniosła je do chmury. Od tego czasu konferencje za pośrednictwem Google HangOut i wspólna praca nad dokumentami za pośrednictwem GoogleDrive są częścią codziennego życia biznesowego.

Od wielu lat godziny pracy, które opierają się na zaufaniu, są częścią profilu przedsiębiorstwa. „Należy dbać o partnerów” - mówi Beller. Gdy pracownicy przejmują inne zadania, takie jak przetwarzanie umów, wtedy mogą sami decydować. Firma zaufała swoim pracownikom również w kwestii pracy zdalnejw obliczu pandemii.

Twórczo reaguj na pandemię

Choć wpływ koronawirusa na społeczeństwo i jednostkę jest okropny, pobudza on ludzką pomysłowość, przyspiesza innowacje i decyzje, które wcześniej odkładano.

Tak samo było w Engel&Völkers. Pandemia była decydującym czynnikiem, który zdecydował o przeniesieniu ostatnich niezbędnych procesów do świata cyfrowego. Zamiast wyjeżdżać na spotkania z partnerami biznesowymi do Berlina, Monachium czy za granicę, w okresie lockdown’uspotkania mogły odbywać się wyłącznie online. „Z pewnością zostanie to w większości zachowane” - mówi DirkBeller. „Jest to nie tylko efektywne, ale także przyjazne dla środowiska i kosztów”.

Jako kierownik staje przed nowymi wyzwaniami, także wtedy, gdy nieformalna wymiana zdań z pracownikami w trakcie pracy zdalnej przebiega dobrze. „Kiedy jestem poza domem w firmie, słyszę przez radio, jak radzi sobie mój kolega lub nad czym pracuje moja koleżanka.” Obecnie brakuje mu tego interpersonalnego niuansu. „Komunikacja jest teraz znacznie ważniejsza niż kiedyś i zajmuje dużo więcej czasu pracy” - mówi.

To nie jedyny powód, dla którego wprowadził internetowe spotkanie po pracy, na którym każdy, kto ma ochotę, może zadzwonić z lampką wina lub piwem w piątek wieczorem. „Jesteśmy firmą, w której ważni są ludzie” - mówi DirkBeller. Nie chce on zapomnieć o tej podstawowej idei w świecie online.

Także kolej staje się mobilna

Deutsche Bahn woli używać nazwy „New Work” niż  „Praca 4.0”, która jest określeniem zapożyczonym z sektora przemysłowego, gdzie przejście na produkcję cyfrową określa się mianem Przemysłu 4.0. Ale przez pojęcie „NewWork” nie zamierzamy rozumieć wyrzucenia za burtę wszystkich tradycji nabytych przez dziesięciolecia.

„Nowy typ pracy jest dobry, stary też.” Mówi Martin Seiler, szef działu kadr i działu prawnego w Deutsche Bahn. „Staramy się zbudować most między tradycją a innowacją”

Odpowiada on za inicjatywę koncernu „Menschen.Machen.Zukunft” (Ludzie.Tworzą.Przyszłóść) na temat „Nowa praca”, która została zainicjowana w 2019 roku. „Dzięki tej inicjatywie promujemy w całym koncernie zrozumienie dla nowoczesnych środowisk pracy i opracowujemy konkretne kroki, aby kolej była dostosowana do szybko zmieniającego się rynku pracy” - mówi.

Praca zdecentralizowana –od 2018 roku wszyscy pracownicy DB w Niemczech są wyposażeni w urządzenia cyfrowe – Job Sharing, wideokonferencje i spotkania online są już częścią codziennego życia wielu pracowników kolei.

Większa odpowiedzialność jednostki

Dalsze kroki są podejmowane w dwóch laboratoriach przyszłości, które poświęcone są tematom „Zawody przyszłości” i „Nowe formy współpracy”. Większa autonomia i przejmowanie odpowiedzialności przez jednostki i zespoły - to naczelne zasady przy omawianiu nowych form współpracy.

Dotyczy to zarówno pracowników ze środowiska biurowego, jak iz tzw. strefy operacyjnej na szynach. Martin Seiler podaje jako przykład samoorganizujące się zespoły kolejki Südostbayernbahn. „Pracownicy są odpowiedzialni za naprawę i rozwiązywanie problemów w systemach sygnalizacyjnych. Ponieważ jest to praca zależna od pogody, zespoły samodzielnie organizują swoje zadania w zależności od okoliczności”.

W przyszłości pracownicy ci otrzymają platformę do zgłaszania swoich wcześniejszych doświadczeń. Następnie wraz z ekspertami z różnych dziedzin opracowywane będą wzorce sukcesu, które mają zostać wykorzystane do stworzenia ram i warunków pracy, w których pracownicy mogą zasadniczo rozwijać się w kierunku większej autonomii pracy.

Pierwsze wyniki zostały już podsumowane w podręczniku „Nowa praca”. Poradnik dla wszystkich pracowników DB, którzy chcą poznać i wdrożyć nowe sposoby pracy.

Odwrócenie się od starego stylu zarządzania

Zasadniczo cyfrowy świat pracy chce dać poszczególnym pracownikom większą swobodę i odpowiedzialność. Obejmuje to również odejście od hierarchicznego stylu zarządzania. Coś takiego po prostu nie jest już odpowiednie. „Nasz model przywództwa uległ zmianie”, mówi Martin Seiler. „Powinien służyć jako drogowskazdla silnej współpracy”.

Hierarchie na ogół nie są zniesione, ale wymagana jest praca nad projektami na równych zasadach. „Zakłada to chęć ze strony kierowników do rezygnacji z odpowiedzialności, a ze strony pracowników do jej przejęcia”.

Otwarta komunikacja odgrywa bardzo ważną rolę w tym procesie, szczególnie w firmie zatrudniającej około 320 000 pracowników w około 500 różnych zawodach. „Zwłaszcza między tymi, którzy już pracują zdalnie, a tymi, którzy nadal pracują w sposób klasyczny”.

Autor: 
Dagmar Trüpschuch (tłum. Aleksandra Wereska)
Dział: 

Reklama