Gry wideo: jak Afryka wyłania się na świat

Reklama

śr., 10/28/2020 - 18:19 -- MagdalenaL

Przemysł gier wideo jest wart miliardy dla korporacji na całym świecie. Jednak kontynent, gdzie gry miały najwięcej trudności, by zostać odkryte to bez zwątpienia Afryka. Przy stosunkowo słabym dostępie do najnowszych technologii i szybkiego Internetu, zasoby dostępne dla afrykańskich deweloperów były często niewystarczalne. Jednak wszystko powoli się zmienia. A Olivier Madiba, założyciel pierwszego studia gier w Kamerunie, obecnie wykorzystuje to w pełni.

Na początku 2008r. lokalni przedsiębiorcy założyli w Soweto Township w Johannesburgu strefy gier, których celem było udostępnienie gier najbiedniejszym społecznościom.

Pierwsze studio gier w Kamerunie – tuż po założeniu w grudniu 2013 roku (zdjęcie: Kiro’o Games)

 

Olivier zajmuje bardzo szczególne miejsce w afrykańskim przemyśle gier komputerowych. Jest nie tylko założycielem pierwszego w Kamerunie studia gier Kiro’o Games, ale także twórcą Aurion:The Legacy od the Kori-Odan – pierwszej w historii Afryki gry RPG (Role Playing Game).

Prace nad grą rozpoczęły się 13 lat temu, kiedy Olivier świeżo co ukończył liceum i miał duże ambicje.

Faktycznie, chciał być idealnym twórcą RPG dla legendarnego japońskiego projektanta Square Enix. „Powiedziałem sobie, że jeśli zagram w dobrą grę, tutaj, w Kamerunie, pewnego dnia odkryją mnie i zatrudnią”, mówi.

Zaczynając od pracy z podstawowym „RPG Maker”, Olivier był głównie samoukiem. „Nie było żadnej społeczności graczy, tylko rozproszeni w naprawdę małych grupkach, którzy w większości mieli swoje gry z pirackich źródeł.”

Dopiero około roku 2012 prace nad Aurionem zostały naprawdę podjęte, za pomocą strony wspierającej finansowo Kickstarter, która dała Olivierowi nowe życie i możliwości otwarcia swojego studia. Ale był jeszcze jeden problem.

„Jako kameruńskie studio, nie mieliśmy prawnej mocy, by zamieścić nasz projekt na Kickstarterze. To nas naprawdę zaszokowało.”

Pracując z przerwami w dostawie prądu

Olivier przetrwał, rekrutując zespół wolontariuszy do pracy przy tym tytule.

Komplikacje na początku były jednak najmniejszym z jego zmartwień. Przerwy w dostawie prądu i niestabilne połączenie z Internetem, spowodowane przez kameruńską infrastrukturę, doprowadziły do powstania innowacyjnych rozwiązań. „Zdecydowaliśmy się zmienić [przerwy w zasilaniu] w sesje burz mózgów, aby udoskonalić naszą koncepcję gry i uzyskać informację zwrotną od zespołu.”

„Najbardziej niezapomnianą rzeczą było ściąganie gry na Steam za pomocą mojego smartphone’a jako modemu, ponieważ połączenie internetowe nie było wystarczająco stabilne.”

Aurion przybrał formę gry akcji RPG. Według Oliviera jest to pierwsza gra tego rodzaju, która powstała w Afryce. Olivier był zdeterminowany, aby stworzyć grę, która mogłaby być traktowana poważnie na światowej scenie. „Musieliśmy zmierzyć się ze starymi stereotypami o Afrykańczykach i czarnych.”, mówi. „Wiedzieliśmy, że nigdy nie będzie to tylko „porażka studia”. Wszyscy powiedzieliby, że nie wiedzieliśmy jak stworzyć udane gry. Skupiliśmy się również na udowodnieniu ludziom tutaj, że możemy to zrobić. I zrobić to bez powielania zagranicznego sukcesu, a wręcz stworzyć grę, która przypomina nas”.

Nawet po stworzeniu gry, Olivier mówi, że wciąż stoją w obliczu trudnej walki z platformą dystrybucji gier cyfrowych Steam. „Kiedy próbowaliśmy zarejestrować grę, poproszono nas o wiele niejasnych dokumentów, ponieważ nie byliśmy w świecie zachodnim.”

Na aspekt wizualny gry Aurion silny wpływ ma tradycyjna sztuka afrykańska (obraz: Kiro’o Games)

 

Afryka, rosnący rynek

Gry takie jak Aurion z całą pewnością podnoszą rangę branży gier w Afryce, z grami RPG, które przyciągają uwagę opinii publicznej z takich stron jak Kotaku w zeszłym roku, podobnie jak te opracowane przez spółkę Unibet we Francji.

Niemniej, jeszcze długa droga do przebycia. Chociaż Nigeria jest największym krajem z rynkiem gier w Afryce, z kwotą 150 milionów funtów w zeszłym roku, wciąż znajduje się na 40-stym miejscu w klasyfikacji światowej przychodów z gier.

Ale przyszłość wygląda obiecująco.

„Mamy teraz lepszy dostęp do Internetu i dobry sprzęt komputerowy na całym kontynencie”, wyjaśnia Olivier. „Ponadto, jesteśmy teraz dorosłymi naszego kraju, więc gry komputerowe są ważną częścią naszego stylu życia”.

Sprzedaż gier komputerowych według krajów (w roku 2016):

  • Nigeria – 150 milionów funtów

  • Egipt – 140 milionów funtów

  • Republika Południowej Afryki – 90 milionów funtów

  • Algieria – 75 milionów funtów

  • Maroko – 60 milionów funtów

Silicon Savannah”

Wraz z rozwojem gier w Afryce, rządy powoli wykorzystują możliwości biznesowe. Większość populacji, która ma mniej niż 25 lat i korzystanie z szybkiego mobilnego Internetu w Nigerii, przyczyniła się w ostatnich latach do szybkiego rozwoju branży gier komputerowych w tym kraju.

Tymczasem Kenia ma plan, by przekształcić się w konkurencyjną bazę technologiczną, w tym rozwój „Silicon Savannah”. „Inwestycja jest kluczem”, mówi Olivier. „Ale my zrobimy w 60 lat w Afryce to, co inni zrobili przez 200 lat. Musimy budować od podstaw z najgorszym systemem inwestycyjnym. Ale teraz odsłaniamy się przed światem zewnętrznym.” 

Autor: 
Julien J Tłum. Katarzyna Osada

Reklama