Niemcy: Mentorzy pilnie potrzebni

Reklama

ndz., 05/02/2021 - 13:23 -- MagdalenaL

Setki tysięcy niemieckich uczniów potrzebuje pomocy przy czytaniu. W szkołach brakuje fachowców. Wolontariusze muszą wkroczyć. Wywiad z przewodniczącym „Mentora - pomocników w czytaniu”.

Dlaczego w Niemczech są ,,nauczyciele - pomocnicy''?

Bo inaczej, z grubsza mówiąc, nie byłoby sprawiedliwości w edukacji. Badania pokazują, że w 30 procentach domów rodzinnych nie zachęca się dzieci do czytania. A dzieci, z którymi nie czytano w wieku przedszkolnym, przychodzą do szkoły z tak dużymi brakami językowymi, że mają problemy z nauką czytania. Nauczyciele dokładają wszelkich starań, aby nauczyć swoich uczniów czytać. Ale radości z czytania, która oznacza, że ​​dzieci mogą zanurzyć się w książkach, rozweselić i czerpać wszystkie korzyści z czytania, nauczyciele nie potrafią odpowiednio przekazać dzieciom z dużymi deficytami językowymi. Wymaga to od ludzi takich jak wolontariusze-mentorzy czytania, którzy potrafią przekazać dzieciom swoją radość z czytania. Nie wyglądają na nauczycieli, ale oddają się dzieciom jako ludzie, którzy mają dużo czasu i uwagi.

Co dokładnie robią pomocnicy czytania lub mentorzy?

Chodzisz do szkoły raz w tygodniu i spotykasz tam dzieci, które mają problemy z czytaniem, a zwłaszcza ze zrozumieniem. Nauczyciele zachęcają dzieci do czytania. Mentorzy reagują na zainteresowania dzieci i odbierają je tam, gdzie są. Ty i dzieci czytacie przez godzinę w szkole teksty lub książki, które interesują dzieci; każdy mentor wspiera dziecko przez minimum rok. Jesteśmy partnerami do nauki pozaszkolnej, więc rodzice muszą wyrazić zgodę. Mentorzy muszą także przedstawić zaświadczenie zezwalające na prowadzenie zajęć przez policję. Spotkanie nie polega na czytaniu, ale na wzbudzeniu zainteresowania dziecka czytaniem. Dziecko powinno lubić czytać, naszym celem jest otwarcie go na świat. Istnieją różne metody promowania czytania. Na przykład tylko dziecko czyta, albo tylko mentor lub oboje czytają razem. Następnie to, co zostało przeczytane, jest omawiane, aby zagwarantować zrozumienie. To nauczanie umiejętności czytania jest bardzo ważne. Odpowiednie jest również czytanie gier w zgadywanie lub instrukcji budowania. Mentorzy chwalą dziecko za wszystko, co możliwe, pomagają pokonać jego słabości, są cierpliwi i pełni humoru. Fakt, że osoba wcześniej nieznana dziecku przychodzi do niego dobrowolnie, wzmacnia jego wiarę w siebie i otwiera dzieci na czytanie. Dzieci mówią: „Przyjedzie do mnie i czasem zapyta mnie o zdanie” - dzieci myślą, że to świetnie.

Jak oceniasz – ile dzieci potrzebuje pomocy?

Z odpowiednich badań wynika, że ​​dwadzieścia procent niemieckich uczniów nie potrafi czytać w zrozumiały sposób. Pod koniec czwartej klasy wielu potrafi przeczytać zdanie, ale nie rozumie, co ono oznacza. Trend się utrzymuje: 20% piętnastolatków czyta na swoim poziomie. Mamy również 6,2 miliona funkcjonalnie analfabetów w wieku produkcyjnym. Więc spirala wciąż się kręci.
Obecnie jest 13 000 wolontariuszy zajmujących się czytaniem, co stanowi zadziwiająco dużą liczbę, ale w zasadzie nie jest to wystarczająco blisko. 
Autor: 
Uwe Ebbinghaus, tłumaczyła Monika Wilk
Dział: 

Reklama