Czy bezpiecznie jest podróżować samolotem w warunkach pandemicznych?

Reklama

wt., 05/04/2021 - 15:39 -- MagdalenaL

Ryzyko, że zarazisz się koronawirusem w czasie lotu jest dostatecznie niskie, zwracają uwagę badacze. W bazie danych Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), od początku 2020 roku zostały zarejestrowane 44 przypadki COVID-19, które uważa się za bezpośrednio związane z lotem i to na tle prawie 1,2 miliarda podróżujących.

Amerykańskie badanie Transcom przedstawiło dodatkowe dowody na to, że ryzyko infekcji na pokładzie samolotu wygląda na bardzo niskie i z pewnością jest niższe niż to w innych zamkniętych przestrzeniach.

W czasie testu symulowano sytuację, w której w kabinie samolotu jest tylko jeden zarażony podróżujący. Testy zostały zrobione siedzącym wokół niego pasażerom, a nie wszystkim po omacku. Według badania, maski zmniejszają ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19, nawet jeśli ktoś na ciebie nakaszle.

Blisko 99,99% bakterii jest usuwane z kabiny samolotu przez pasażerów, a filtrowane są w przeciągu 6 minut. Szybka cyrkulacja powietrza, zorientowana wertykalnie na dole wentylacji i system filtrujący samolotu, bardzo w tym pomagają.

Wnioskiem płynącym z badania, które trwało pół roku, było to, że aby zarazić się koronawirusem w samolocie, trzeba podróżować razem z nosicielem około 54 godzin.

Według danych z symulacji, klimatyzacja, filtry HEPA i bariera oparcia fotela, strumień powietrza, kierujący je na dół i wysokie tempo wymiany powietrza zmniejszają efektywnie ryzyko przenoszenia chorób na pokładzie. Kiedy doda się do tego i maskę ochronną, to wszystko sprawia, że siedzenie w bezpośredniej bliskości na pokładzie samolotu jest bezpieczniejsze niż większość innych pomieszczeń wewnętrznych, kategorycznie twierdzą eksperci.

Testy były prowadzone we współpracy z Boeing United Airlines, jak i z Rządową Agencją Nowoczesnych Projektów w Sektorze Obrony, Zeteo Tech, S3i i Narodowym Instytutem Badań Strategicznych Uniwersytetu w Nebrasce.

Autor: 
Redakcja Hera.bg / tłum. Oliwia Król
Dział: 

Reklama