Czy media społecznościowe wykorzystują potencjalnie uzależniające zachowanie? Możliwe, że nie

Reklama

czw., 05/06/2021 - 21:48 -- MagdalenaL

Zdjęcie: Tracy Le Blanc / Pexels

W badaniu zaproszono 100 uczestników do jak najszybszego i jak najdokładniejszego zlokalizowania określonych aplikacji społecznościowych na symulowanym ekranie smartfona, ignorując inne aplikacje. Uczestnicy byli zróżnicowani pod względem zakresu i rodzaju korzystania z mediów społecznościowych i aktywności na portalach.

Ćwiczenie miało na celu ocenę, czy użytkownicy mediów społecznościowych, którzy zgłosili najwyższy stopień używania, z większym prawdopodobieństwem zwrócili uwagę na aplikacje w procesie zwanym „tendencją uwagi”, co jest uznaną cechą charakterystyczną uzależnienia.

Oceniono również, czy to uprzedzenie było związane z wynikami ustalonych miar aktywności w media społecznościowe i „uzależnienia”.

Wyniki nie wskazywały, że uwagę użytkowników przyciągały bardziej aplikacje społecznościowe niż jakiekolwiek inne, takie jak aplikacja pogodowa; nie były również związane ze zgłaszanymi przez samych sobie lub mierzalnymi poziomami nasilenia uzależnienia. Kontrastuje to z innymi badaniami, które wykazały tendencyjność uwagi związaną z nałogami, takimi jak hazard i alkohol.

Badania zostały opublikowane w Journal of Behavioural Addictions.

Dr David Robertson, wykładowca psychologii w Strathclyde i partner w badaniu, powiedział: „Korzystanie z mediów społecznościowych stało się wszechobecną częścią społeczeństwa, z 3,8 miliardami użytkowników na całym świecie. Badania wykazały, że aktywność w mediach społecznościowych ma pozytywne aspekty, takie jak poczucie więzi społecznej i dobre samopoczucie, duży nacisk położono na negatywne skutki dla zdrowia psychicznego, które są związane z nadmiernym używaniem, takie jak wyższy poziom depresji i lęku.

„Dowody na poparcie takich negatywnych skojarzeń są mieszane, ale narastająca debata dotyczy tego, czy nadmierny poziom korzystania z mediów społecznościowych powinien stać się klinicznie zdefiniowanym zachowaniem uzależniającym”.

„Nie znaleźliśmy dowodów na tendencję do uważności. Osoby, które często sprawdzały i publikowały swoje konta w mediach społecznościowych, nie były bardziej skłonne do zwracania uwagi na ikonę aplikacji społecznościowej niż osoby, które rzadziej sprawdzały i publikowały posty”.

„Potrzeba znacznie więcej badań nad skutkami korzystania z mediów społecznościowych, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych, zanim będzie można wyciągnąć ostateczne wnioski na temat psychologicznych skutków korzystania z tych platform. Nasze badania wskazują, że częste korzystanie z mediów społecznościowych może obecnie niekoniecznie pasują do tradycyjnych ram uzależnień ”.

Autor: 
tłum. Justyna Grzybowska
Dział: 

Reklama