„Ujawniono plany zaawansowanego technologicznie „10-minutowego miasta" w Seulu”

Reklama

czw., 11/25/2021 - 09:47 -- MagdalenaL

Pomysł „15-minutowego miasta", w którym wszyscy mieszkańcy mogą dotrzeć do pracy i miejsc rozrywki w ciągu kwadransa spacerem - lub rowerem - od swoich domów, zyskał znaczną popularność wśród urbanistów w czasie pandemii Covid-19.

Teraz grupa architektów planuje jeszcze ambitniejszą dzielnicę w stolicy Korei Południowej, Seulu: 10-minutowe miasto.

Projekt nazwany „Project H1" ma na celu przekształcenie starego terenu przemysłowego w połączone ze sobą „inteligentne" miasto. To jest 125-hektarowa dzielnica, która łączy osiem budynków mieszkalnych z biurami dającymi możliwość wspólnej lub indywidualnej pracy, czy też miejscami do nauki. Ma również zawierać miejsca rozrywki, centra fitness, baseny, a nawet hydroponiczne farmy miejskie.

Projekt obejmuje osiem wież mieszkalnych, a także obiekty handlowe, komercyjne i rekreacyjne. Credit: Dzięki uprzejmości WAX & Virgin Lemon

Zaprojektowana przez holenderską firmę architektoniczną UNStudio i wspierana przez Hyundai Development Company (firmę zajmującą się nieruchomościami należąca do konglomeratu, w którym znajduje się  producent samochodów o tej samej nazwie) dzielnica będzie całkowicie wolna od samochodów. W komunikacie prasowym dotyczącym projektu stwierdzono, że „wszystkie udogodnienia miasta" znajdą się w odległości 10 minut spacerem od domów mieszkańców.

W oświadczeniu współzałożyciel UNStudio, Ben van Berkel, powiedział, że „codzienne doświadczenia w życiu " mieszkańców są „największym priorytetem" projektu.

„Robimy to poprzez włączenie bogatej różnorodności podnoszącej na duchu i zindywidualizowane doświadczenia na miejscu, które dają szeroki zakres możliwości. Sposób, w jaki ludzie mogą spędzać swój czas życia, pracy i wypoczynku pozwala oszczędzić również czas potrzebny na podróż w inne miejsca w mieście - ponieważ z czasu, który jest oszczędzany, tworzy się więcej czasu", cytuje się jego wypowiedź.

Cyfrowy rendering pokazuje mieszkańców spacerujących po pieszej dzielnicy. Credit: Dzięki uprzejmości WAX & Virgin Lemon

Rzecznik UNStudio potwierdził, że projekt ma zielone światło, ale nie zdradził, kiedy prawdopodobnie rozpocznie się jego budowa. Na razie seria renderingów CGI sugeruje, jak będzie wyglądać okolica, z publicznymi placami, ogrodami, zielonymi dachami i „strefami przyrody" łączącymi się z chodnikami dla pieszych.

Architekci zapowiedzieli również, że czysta energia będzie wytwarzana na miejscu, a systemy wychwytywania i magazynowania deszczu są projektowane w celu zmniejszenia zużycia wody.

Koncepcja „15-minutowego miasta" została po raz pierwszy zaproponowana przez francusko-kolumbijskiego naukowca Carlosa Moreno w 2016 roku, a ostatnio została spopularyzowana przez burmistrz Paryża Anne Hidalgo, która zaproponowała uczynienie stolicy Francji „ville du quart d'heure" - miastem kwadransa - podczas jej ostatniej kampanii reelekcyjnej.

Widok z lotu ptaka na proponowaną okolicę. Credit: Dzięki uprzejmości WAX & Virgin Lemon

Krytycy sugerują, że koncepcja ta może spowodować gentryfikację poprzez dalszą koncentrację bogatych ludzi w najbardziej przystępnych i wygodnych dzielnicach. Atrakcyjność „15-minutowych" dzielnic może z kolei spowodować wzrost cen domów, który wykluczy społeczności o niskich dochodach i te z marginesu społecznego.

Jednak pandemia Covid-19 sprawiła, że koncepcja ta cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Skoro ludzie na całym świecie pracują w domu i unikają transportu publicznego, urbaniści zaczęli przekształcać ulice w deptaki i na nowo rozważać, jak miasta próbują podołać gęstej populacji. 

Pisząc w czasopiśmie naukowym Smart Cities na początku tego roku, Moreno powiedział: „Pojawienie się tej pandemii ujawniło słabe punkty miast... i potrzebę radykalnego przemyślenia, gdzie innowacyjne środki muszą być tak dobrane, aby zapewnić mieszkańcom odpowiednie warunki. Te rozwiązania mają być takie, by mieszkańcy miast byli w stanie poradzić sobie i mieli możliwość kontynuować swoją podstawową działalność, w tym kulturalną. Również sposoby powinny być takie, aby zapewnić, że miasta pozostaną zarówno wytrzymałe, jak i nadające się do zamieszkania w perspektywie krótko- i długoterminowej”.

Dodał, że „dalsze badania są teraz uzasadnione, aby pokazać, jak pomysł i jego elementy mogą być powielane w miastach w obrębie globalnego Południa”.

 

Autor: 
Autor: Oscar Holland; Przekład: Magdalena Ambicka

Reklama