„Ludzie się śmieją, ale myślą dwa razy” – Belgijski rysownik walczy z plastikiem

Reklama

sob., 05/21/2022 - 14:24 -- MagdalenaL

Pieter De Poortere wykorzystuje swoją najbardziej znaną postać, Dickie’ego, do pomocy w podsycaniu sprzeciwu wobec gigantycznej fabryki tworzyw sztucznych w Antwerpii.

Belgijski rysownik Pieter De Poortere starał się dbać o środowisko, jedząc mniej mięsa i rzetelnie sortując śmieci: szkło, papier i plastik. Zdał sobie sprawę, że to nie wystarczy. „Myślałem, że jeśli wszyscy będą sortować śmieci, to wszystko zostanie poddane recyklingowi, wszystko będzie w porządku, a więc wszystko robimy świetnie. Ale tak naprawdę to nieprawda” – powiedział, wskazując na problemy związane z globalnym przemysłem odpadowym, w którym plastik z bogatych krajów może być wyrzucany na śmietnik lub spalany w otwartych ogniskach w krajach biedniejszych.

Wykorzystał więc swoją najbardziej znaną postać do pracy w ramach międzynarodowego projektu artystycznego, który rozpoczął się w kwietniu i ma na celu zwrócenie uwagi na problem produkcji plastiku.

Pieter de Poortere, twórca Dickie’ego (Fot: Jennifer Rankin/The Guardian).

 

 

Dickie, pyzaty antybohater ze szczeciniastym wąsem, jest wiecznym nieudacznikiem, niezależnie od tego, czy przybiera postać rolnika, astronauty, bohatera baśni, czy postaci biblijnej. „Zawsze staram się wyobrazić sobie, jaka najgorsza rzecz mogłaby się przydarzyć może stać się Dickiemu” – powiedział De Poortere o postaci, którą stworzył prawie dwadzieścia lat temu, a która obecnie ma swoje stałe miejsce w Muzeum Sztuki Komiksowej w Brukseli.

Seria, znana w oryginalnej wersji flamandzkiej jako Boerke, jest rysowana w dziecięcym stylu, ale z ostrym czarnym humorem skierowanym wprost do dorosłych. Zdobyła nagrody w Belgii, gdzie komiksy są uznawane za sztukę wyższą.

Po latach wpadek Dickie obecnie sieje spustoszenie w środowisku, podpisując katastrofalną umowę z firmą Plastics Inc. lub strzelając sobie w stopę w ramach chybionej próby ograniczenia ilości odpadów opakowaniowych. „Wiele z moich prac jest bardzo jednoznacznych” – mówi De Poortere. – „Dickie jest czasem zły, czasem dobry, czasem jest nieudacznikiem, czasem jest naprawdę chciwy, samolubny, wykorzystuje ludzi… Ludzie zaczynają to czytać i śmieją się, ale często muszą się dwa razy zastanowić, czy to się dzieje naprawdę?”.

Camille Duran, założyciel szwedzkiej fundacji Cosmic Foundation, która stoi za Magnify Initiative – projektem artystycznym, w ramach którego prezentowane są prace De Poortere’a – powiedział, że celem projektu jest zwrócenie uwagi ludzi nie tylko na konsumpcję, ale także na produkcję tworzyw sztucznych. „Nawet jeśli popyt zacznie maleć w miarę jak polityka będzie stawała się coraz bardziej ambitna, na całym świecie wydawane są pozwolenia na budowę kolejnych zakładów [petrochemicznych]”.

Na początku tego roku 173 kraje zobowiązały się do opracowania do 2024 roku prawnie wiążącego traktatu, który położy kres zanieczyszczeniu plastikiem. Porozumienie, które obejmie środki mające na celu rozwiązanie problemu produkcji tworzyw sztucznych, zostało opisane jako najbardziej znaczące wielostronne porozumienie środowiskowe od czasu paryskiego porozumienia klimatycznego. Przy obecnych tendencjach oczekuje się, że produkcja tworzyw sztucznych podwoi się w ciągu najbliższych 20 lat, a do 2050 roku może odpowiadać za 15% rocznego światowego bilansu emisji dwutlenku węgla.

Duran, który ma nadzieję rozszerzyć projekt na inne części świata, zaczął od wybrania trzech artystów z okolic największych ośrodków petrochemicznych na świecie: Luizjana, Tajwan i Antwerpia.

„W tej krótkowzroczności tkwi tragedia, ale też podstawa poczucia humoru”. Komiks Boerke (Fot: © Nanuq dla De Hofleveranciers.

 

 

Organizatorzy mają nadzieję, że strony wykonane przez Dickiego pomogą zdynamizować sprzeciw wobec gigantycznej fabryki tworzyw sztucznych w Antwerpii, planowanej przez brytyjski koncern petrochemiczny Ineos. Uczestnicy kampanii zaskarżali decyzję władz Antwerpii o wydaniu pozwolenia na budowę instalacji chemicznej do produkcji etylenu z gazu łupkowego wydobywanego ze szczelin w USA.

Uczestnicy kampanii twierdzą, że projekt będzie napędzał produkcję tworzyw sztucznych jednorazowego użytku i nie spełni celów klimatycznych. Ineos twierdzi, że instalacja będzie najbardziej ekologicznym obiektem tego typu i przyczyni się do produkcji trwałych tworzyw sztucznych wykorzystywanych w technologiach i opiece zdrowotnej.

Komiks De Poortere’a na temat tworzyw sztucznych jest dostępna przez cały maj w holenderskojęzycznym tygodniku Knack. Artysta planuje włączyć te strony do 50-stronicowej książki o innych zagrożeniach dla środowiska, w tym o globalnym ociepleniu, która ukaże się w 2023 roku.

De Poortere, który urodził się w Gandawie, dobrze zna Antwerpię, ale postanowił nie umiejscawiać swoich prac w żadnym konkretnym miejscu, aby zachować uniwersalny przekaz.

 

„Ważne jest, aby dotrzeć z tym przesłaniem do społeczeństwa – i to nie w irytujący sposób – ale poprzez sztukę, poprzez humor, poprzez próbę przekonania ludzi, po prostu zmuszenia ich do myślenia. Chcę pokazać nieco absurdalności rzeczywistości”. Ludzie, dodał, nie mogą przestać robić „głupich rzeczy, które będą dla nas szkodliwe. W tej krótkowzroczności tkwi tragedia, ale jest ona również podstawą sporej dawki humoru”.

 

Autor: 
Autor: Jennifer Rankin / Tłumaczenie: Jakub Jarnutowski
Źródło: 
https://www.theguardian.com/world/2022/may/10/pieter-de-poortere-dickie-belgian-cartoonist-takes-on-plastic-pollution

Reklama